Categorie: "Websites"

Telefoon kapot? Betaal niet de hoofdprijs!

9667Is je iPhone 6s stuk? Betaal dan niet te veel voor een reparatie voor je telefoon! Bij diverse reparatieshops zoals Jorphone kan jij je iPhone 6s voor een schappelijke prijs laten repareren. En je hoeft er maar even op te wachten. Je telefoon is weer gerepareerd.

V&D cadeaubon? Ik zeg: gauw besteden!

vd cadeaukaartHet is een heel raar idee, Nederland zonder V&D. Toch is de kans best aanwezig dat het gaat gebeuren, ook al heeft de warenhuisketen nu wel wat lucht gekregen van de verhuurder van een aantal panden. V&D failliet… dat zou echt een grote verandering betekenen voor veel Nederlandse binnensteden. Of het werkelijk tot een faillissement komt is natuurlijk nog maar afwachten. En dan volgt er ongetwijfeld een doorstart op de één of andere manier. Maar toch, het kan ook zomaar zijn dat V&D werkelijk ter ziele gaat.

Enige compensatie voor Neckermann-gedupeerden

Het onderwerp Neckermann werd gisteren behandeld in het consumentenprogramma Kassa. Gelukkig, want zo’n consumentenprogramma krijgt nog weleens iets voor elkaar voor benadeelde consumenten. Niets werkt beter dan een TV-camera voor het oplossen van problemen…als een bedrijf zich dan halsstarrig opstelt is dat erg slecht voor het imago natuurlijk. En het doorgestarte Neckermann kan wel een beter imago gebruiken zeg maar.

Er blijkt dus iets van een coulanceregeling te zijn voor gedupeerden van het faillissement. Ook al hoeft dat niet, het oude bedrijf is officieel failliet, je krijgt toch iets van je geld terug. Niet dat je altijd het volle pond terugkrijgt, maar het is beter dan niets.

Kan dat zomaar, dat Neckermann?

neckermannMet stijgende verbazing lees ik steeds weer de nieuwe reacties onder mijn eerdere blog over het faillissement en de doorstart van Neckermann. Ik ben geen jurist en weet gelukkig niet uit eigen ervaring hoe dit soort processen werken, maar mijn logische verstand en rechtvaardigheidsgevoel zeggen dat het toch niet zo kan zijn dat al deze mensen hun geld kwijt zijn? Het kan toch niet zo zijn dat je iets bestelt bij een bedrijf, dat het zich failliet laat verklaren, doorgaat met dezelfde activiteiten, en dat je dan gewoon je geld kwijt bent?

Natuurlijk weet je als klant niet hoe een bedrijf er financieel voorstaat. Het zou ook van de gekke zijn als je je daarin moet gaan verdiepen voordat je een aankoop doet. Betekent dit dat je simpelweg nóóit een aankoop (of in ieder geval bij grotere bedragen) vooruit moet betalen? Omdat je het geld kwijt bent als het bedrijf per ongeluk tussen betaling en levering failliet gaat?  Consuwijzer geeft geen verheugende informatie, de stelling is inderdaad dat je bij een aanbetaling je geld meestal kwijt bent bij een faillissement. En bij een echt faillissement snap ik dat ook nog wel.

Maar kom op, het bedrijf gaat gewoon door…. dan kan het toch niet al die mensen in de kou laten staan?

Zo zullen de doorstarters van Neckermann het vast niet zien. Die zullen vast aangeven dat ze betalen aan de curatoren voor het doorstarten, en dat de klanten die bij het failliete Neckermann besteld (en vooruit betaald) hadden simpelweg schuldeisers van dat oude bedrijf zijn. Dat de curatoren het maar moeten regelen en dat zij er niet voor verantwoordelijk zijn. Werkt dat zo? Ja, nu ik er verder ingedoken ben volgens mij helaas wel. Al is er dan formeel sprake van een herstart, en niet van een doorstart. Want een doorstart zou betekenen dat het bedrijf vlak vóór het faillissement is overgenomen. Dat is hier niet aan de orde ben ik bang. En dat is ongelooflijk zuur als je in goed vertrouwen een bestelling hebt gedaan in het online warenhuis, die vooruit betaald hebt en vervolgens je geld kwijt blijkt te zijn.

Nog veel erger vind ik het dat het  ’nieuwe Neckermann’ vervolgens mensen niets laat horen. Slecht nieuws kun je dan toch beter in één keer brengen dan gewoon de telefoon niet op te nemen en mails niet te beantwoorden. Geen goed begin van het nieuwe Neckermann moet ik zeggen.

Neckermann failliet: besteld en al betaald?

neckermannHet is alweer een tijd geleden dat het Duitse postorderbedrijf Neckermann failliet ging. Toen maakte de Nederlandse vestiging een doorstart en hadden de Nederlandse consumenten dus nergens last van. Nu, bijna twee jaar later, blijkt toch ook de Nederlandse Neckermann het niet te redden en failliet te gaan. Moet jij je dus zorgen maken als je pas een online bestelling hebt gedaan en betaald, terwijl deze nog niet geleverd is? Dat lijkt wel mee te vallen.

Zoals zo vaak bij faillissementen is er ook hier weer sprake van een doorstart. Een heel beperkte weliswaar: ze gaan Neckermann.com met 15 man in de lucht houden. Dat is goed nieuws voor de klanten – ik neem tenminste aan dat dit ook betekent dat bestelde artikelen gewoon geleverd gaan worden. En er dus geen gedoe komt over wel of niet geld terugkrijgen uit een failliete boedel. Gelukkig maar.

Moet je nou nog wel gaan bestellen bij Neckermann? Ja, dat kan dus gewoon, waarom niet. Ik hoop alleen wel dat ze ook met acceptgiro als betaalmogelijkheid werken. Want als ik heel eerlijk ben, met al het gerommel rondom Neckermann, zou ik me liever niet wagen aan vooruitbetaling. Want wat als het niet lukt met die doorstart? Dan kun je met je vooruitbetaalde bestellingen alsnog in de knel gaan komen. En die ellende kun je je beter besparen lijkt me!

Opruimen met Marktplaats

marktplaatsKoop je spullen bij de kringloopwinkel, moet je die kwijt in je schuur. Die staat eigenlijk best wel vol…dus ben ik eindelijk eens die te kleine kinderfietsjes op Marktplaats gaan zetten. De eerste is vanmorgen opgehaald, dat gaat lekker! Verkopen via Marktplaats loopt natuurlijk niet altijd soepel – kopers die niet komen opdagen of niets meer laten horen, dat zijn de mindere dingen. Maar goed, je raakt als het even meezit wel wat spullen kwijt en krijgt er nog wat euro’s voor ook. Dat is toch mooi meegenomen.

Het zou zomaar kunnen dat ik nog wat andere spullen ga proberen kwijt te raken via Marktplaats. Wegbrengen naar de kringloop kan altijd nog, als blijkt dat niemand het wil hebben. Want of het nou door die caravan komt of door de voorjaarskriebels… ik heb de behoefte om op te ruimen. En als dat opruimen dan ook nog wat geld oplevert ben ik helemaal blij!

Besparen of verleid worden?

reclamefoldersReclames en aanbiedingen vind ik altijd een beetje een dilemma als het gaat om besparen. Aan de ene kant kun je daarmee koopjes ontdekken waardoor je geld bespaart. Aan de andere kant kom je door het doornemen van reclamefolders ook juist weer in de verleiding om dingen te kopen waar je anders niet eens over nagedacht had. Omdat ze zo goedkoop zijn… Een tijd geleden schreef ik hier al eens een column over op Geld en Recht en de serie Beter uitkomen met Anneke.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor mails van aanbiedingensites, en zelfs voor websites met bespaartips. Want bij die bespaartips zitten ook altijd artikeltjes waarin gewezen wordt op aanbiedingen. Niet alle aangeprijsde artikelen zijn werkelijk goedkoop. Of wel goedkoop, maar gewoon helemaal niet nodig. Zo heb ik me ooit ingeschreven op mails van Vouchervandaag. Hartstikke grappig, hele goedkope aanbiedingen. Gratis opzetborstels voor m’n elektrische tandenborstel heb ik er wel eens gekocht (ja, gekocht, want het is gratis – maar verzendkosten betaal je natuurlijk wel), prima deal. Ondertussen betrap ik me erop dat ik toch meestal wel even naar de aanbieding kijk en soms even overweeg om iets volkomen onnodigs te kopen. Want het kost zo weinig.

Je focussen op folders, aanbiedingensites, gratis en goedkoop kan er dus uiteindelijk voor zorgen dat je meer geld uitgeeft dan nodig. En dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Overstappen van energiebedrijf… spannend?

energieprijzenHier in huis valt ook echt nog wel wat te besparen. Zo weet ik dat we vrij zijn om over te stappen naar een andere energieleverancier. Een aantal jaren geleden had ik me er eens een keer in verdiept, die energierekening en de mogelijkheden om die te verlagen. Toen ging ik de mogelijkheden van energiebedrijven vergelijken en bleek dat ik een prima deal kon maken als ik bij onze huidige energieleverancier wilde vastleggen dat we er twee jaar zouden blijven. Dat was op dat moment een prima aanbod en toch ook wel prettig: we hoefden niet over te stappen.

Die twee jaar zijn inmiddels echt wel voorbij, dus kan ik weer opnieuw de energiebedrijven gaan vergelijken. Een lucratieve vergelijking, want de prijsverschillen zijn groot. Toch is er een klein stemmetje in me dat zegt ‘weet je het wel zeker?’ en ‘krijg je daar geen gedoe mee?’ en ‘gaat dat aansluiten wel goed?’ en ‘kom je dan niet opeens zonder elektriciteit te zitten?’ Want dat laatste, dat zou echt een drama zijn.

Er zijn natuurlijk talloze mensen die ieder jaar overstappen zonder enig probleem. Maar er zijn ook mensen die bij de uiteindelijke beslissing om over te gaan naar een ander terecht komen in een administratieve hel waar ze enorm veel spijt van hebben. Wat is wijsheid? Nou ja, vergelijken kan in elk geval. Daar ga ik me de komende tijd maar eens op storten. En daar zal ik jullie natuurlijk in laten meedelen!

Online niet altijd goedkoper

Het blijft een lastig dilemma, met die folders. Aan de ene kant kun je ze maar beter niet zien – dan kom je ook niet op ideeën om dingen te kopen waar je anders nooit over na zou denken. Aan de andere kant kun je er natuurlijk wel mooie aanbiedingen uit halen!

We zijn op de wereld…

..om mekaar, om mekaar, te hellepen niewaar? Alleen moet je maar net weten dat mensen in je omgeving hulp nodig hebben. Dat schreeuwen de meesten niet van de daken. Uit schaamte of bescheidenheid, of uit angst…bang om ‘nee’ te krijgen…en wat voor redenen er nog meer te bedenken zijn om maar niet om hulp te vragen. Terwijl heel veel mensen het fijn vinden om een ander te kunnen helpen.

Daarom ben ik heel blij met dit nieuwe initiatief ‘We helpen‘. Een soort van ruilsysteem voor hulp bij van alles en nog wat.

Kan jouw internet niet goedkoper?

In tien jaar tijd is internet van een leuk speeltje uitgegroeid tot een onmisbare dienst. Een eerste levensbehoefte waarvoor we nu eenmaal ruimte in ons budget maken. Wanneer onze internetverbinding het eenmaal goed doet, zijn we de maandelijkse kosten snel vergeten.

Nog nieuwe bespaartips?

Als jij één van de vele ervaren bespaartips-snuffelaars van het internet bent, kom je een keer op een punt waarop je eigenlijk geen nieuwe bespaartips meer aantreft. Of weet je altijd wel nieuwe bronnen te vinden? De lijstjes op veel sites – en nee, ik pretendeer niet de uitzondering te zijn – komen toch vaak op hetzelfde neer. Maar ja, je weet maar nooit of je net ergens iets leest wat je nog niet eerder gezien had. En wat je ook niet zelf bedacht had.

Prachtige bespaartips


Eerlijk gezegd vind ik het best lastig om steeds weer iets nieuws te verzinnen om hier aan jullie te vertellen over besparen. Toegegeven: ik ben geen bespaarder-pur-sang. Merk steeds meer dat het vooral de geldpsychologie is die ik interessant vind. Zie veel bespaartips die ik zelf niet snel zal uitvoeren. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat jullie er niets aan kunnen hebben!

Postordernieuws: Neckermann failliet

De postorderwereld is een beetje dubbel vind ik. Aan de ene kant ben ik dol op online dingen kopen, helemaal als ze dan flink goedkoper zijn dan in de winkel. Aan de andere kant zijn de professionele postorderbedrijven zó dol op betalen in termijnen, dat daardoor veel mensen in de geldproblemen komen. En daar ben ik natuurlijk geen fan van. Nu gaat zo’n postorderbedrijf zelf ten onder aan financiële problemen: Neckermann gaat failliet. Of nou ja… bijna… het Duitse bedrijf heeft uitstel van betaling aangevraagd.

Bol.com misleidend?

Pffff wat een geneuzel over de reclame van Bol.com zeg. Die schreeuwen lekker van de daken dat ze nu geen verzendkosten rekenen. Blijkt dat alleen te gelden bij bestellingen vanaf € 20. En dat zeggen ze er in de reclamespot niet bij. Okay, dat hadden ze misschien wat duidelijker moeten communiceren, maar om er nou een officiële klacht over in te dienen bij de Reclame Code Commissie? Dat heeft één of andere site (ik ga geen naam noemen want dan heeft het voor hen nog zin ook) heeft dat dus wel gedaan. En tja, de RCC kon natuurlijk niet anders dan de klager gelijk geven.