Kan dat zomaar, dat Neckermann?

Met stijgende verbazing lees ik steeds weer de nieuwe reacties onder mijn eerdere blog over het faillissement en de doorstart van Neckermann. Ik ben geen jurist en weet gelukkig niet uit eigen ervaring hoe dit soort processen werken, maar mijn logische verstand en rechtvaardigheidsgevoel zeggen dat het toch niet zo kan zijn dat al deze mensen hun geld kwijt zijn? Het kan toch niet zo zijn dat je iets bestelt bij een bedrijf, dat het zich failliet laat verklaren, doorgaat met dezelfde activiteiten, en dat je dan gewoon je geld kwijt bent?

Natuurlijk weet je als klant niet hoe een bedrijf er financieel voorstaat. Het zou ook van de gekke zijn als je je daarin moet gaan verdiepen voordat je een aankoop doet. Betekent dit dat je simpelweg nóóit een aankoop (of in ieder geval bij grotere bedragen) vooruit moet betalen? Omdat je het geld kwijt bent als het bedrijf per ongeluk tussen betaling en levering failliet gaat?  Consuwijzer geeft geen verheugende informatie, de stelling is inderdaad dat je bij een aanbetaling je geld meestal kwijt bent bij een faillissement. En bij een echt faillissement snap ik dat ook nog wel.

Maar kom op, het bedrijf gaat gewoon door…. dan kan het toch niet al die mensen in de kou laten staan?

Zo zullen de doorstarters van Neckermann het vast niet zien. Die zullen vast aangeven dat ze betalen aan de curatoren voor het doorstarten, en dat de klanten die bij het failliete Neckermann besteld (en vooruit betaald) hadden simpelweg schuldeisers van dat oude bedrijf zijn. Dat de curatoren het maar moeten regelen en dat zij er niet voor verantwoordelijk zijn. Werkt dat zo? Ja, nu ik er verder ingedoken ben volgens mij helaas wel. Al is er dan formeel sprake van een herstart, en niet van een doorstart. Want een doorstart zou betekenen dat het bedrijf vlak vóór het faillissement is overgenomen. Dat is hier niet aan de orde ben ik bang. En dat is ongelooflijk zuur als je in goed vertrouwen een bestelling hebt gedaan in het online warenhuis, die vooruit betaald hebt en vervolgens je geld kwijt blijkt te zijn.

Nog veel erger vind ik het dat het  ’nieuwe Neckermann’ vervolgens mensen niets laat horen. Slecht nieuws kun je dan toch beter in één keer brengen dan gewoon de telefoon niet op te nemen en mails niet te beantwoorden. Geen goed begin van het nieuwe Neckermann moet ik zeggen.

Lees ook:Neckermann failliet: besteld en al betaald?
Lees ook:Postordernieuws: Neckermann failliet
Lees ook:Enige compensatie voor Neckermann-gedupeerden
Lees ook:V&D cadeaubon? Ik zeg: gauw besteden!
Lees ook:Uitkering is geen spaarpot

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.