Hmmm… budgetteren bij de Basics voor besparen? Is dat niet Besparen voor gevorderden dan? Misschien wel, en ik weet niet of er veel mensen zijn die echt met budgetten werken in hun privéfinanciën, maar juist als je wilt of moet besparen is het wel heel verstandig om met budgetten aan de slag te gaan. Niet zomaar in het wilde weg, niet een standaard uitgavenpatroon uit een boekje, maar afgestemd op jouw eigen situatie. Afhankelijk dus van hoe je gezin eruit ziet, hoe je woont, waar je werkt, wat voor vervoer realistisch is, welke dingen je belangrijk vindt en welke minder.
Nu ga ik hier maar niet in detail proberen uit te leggen hoe dat werkt, budgetteren. Dat hebben ze bijvoorbeeld bij Nibud al heel prima gedaan – ook al noemen ze het daar Begroten. Zou er een verschil zijn? Heb er even een kleine search op gedaan en ja, er is een verschil. Begroten is alleen het bedenken wat de financiële gevolgen zullen zijn van bepaalde keuzes. Budgetteren gaat verder dan dat. Dat is afspraken maken over uitgaven en je eraan houden. Hé, dat ken ik ergens van. Al staat Discipline bij mij dus vóór Budgetteren. Nou ja. We houden het dus op budgetteren, dat lijkt me helder.
Terug naar het leren budgetteren. Want ja, dat is te leren. Of in ieder geval het maken van een plan dat je uit de financiële problemen zou moeten kunnen helpen of houden – dat is te leren. Het stukje ‘je eraan houden’ is nog veel lastiger, dat hebben we in de vorige aflevering al besproken. Er zijn hele cursussen Budgetteren te krijgen. Budgetteren kun je leren. Budgetteren is te leren. Leren budgetteren. Omgaan met geld. You name it.
Is het nou echt zo moeilijk? Niet als je de eerdere stappen van Basics voor besparen allemaal goed snapt. Want budgetteren gaat gewoon net een stap verder dan het in kaart brengen van je inkomsten en uitgaven. Het is het vooruit plannen van je uitgaven. Daarbij gebruik je natuurlijk wat je weet over je eigen uitgavenpatroon. Je vergeet niet dat er maanden zijn waarin kosten langskomen die er in andere maanden niet zijn. En dat er maanden zijn waarin je extra inkomsten krijgt. Je vergeet ook niet dat je moet reserveren voor onverwachte situaties. Dat je geld apart moet zetten voor het eigen risico van je ziektekosten. Dat soort dingen. Plan je een jaar vooruit en dan ben je al een heel eind. En zie je dat je niet uitkomt, dan ga je dus posten zoeken om op te besparen.
Ik weet het – als ik het zo opschrijf lijkt het allemaal zo simpel. En zo voelt het voor jou vast niet. Mijn advies: maak het niet ingewikkelder dan nodig. Begin gewoon eens even bij stap 1. Tegen de tijd dat je bij stap 7 bent kun je de stap naar budgetteren denk ik ook wel zetten…