Basics voor besparen 1: Administratie op orde

Okay, we gaan beginnen met het eerste deel van Basics voor besparen. De eerste stap is even logisch als simpel, en toch een enorm grote stap voor heel veel mensen. Als je serieus wit beginnen met besparen zul je eerst je administratie op orde moeten hebben. Hoe moet je anders de gegevens die je nodig hebt om de juiste keuzes te maken terugvinden? Hoe kun je weten wat je bespaart op bepaalde uitgaven als je niet weet wat je er nu aan uitgeeft? Doordat je de papieren ervan niet terug kunt vinden?

Kortom: aan de slag met de administratie, dat is het eerste wat je gaat doen. Nu roepen veel mensen dat ze daar niet zo goed in gaan. Er weinig van snappen. Alhoewel ik denk dat dit in veel gevallen een smoes is om het gewoon niet te doen, kan het natuurlijk zo zijn dat je er echt geen gevoel voor hebt. Administratie moet je ook een beetje liggen immers. En als het jou nou niet ligt?

Tja, dan kun je verschillende dingen doen. Zelf zwoegen en ploeteren met een rood hoofd tussen al je papieren. Tot het moment komt dat je gillend alle mappen en A4tjes het raam uit gooit. Of gebruikt als brandstof voor de vuurkorf. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je kunt ook om hulp vragen. Iemand die je kent, die wél feeling heeft met administratie, en die je volledig vertrouwt. Want tussen je papieren zitten altijd wel vertrouwelijke zaken die niet voor ieders ogen bestemd zijn.

Wil je geen bekende met zijn of haar neus in jouw papieren, dan kun je hulp inschakelen van een professional. Een budgetcoach of een professional organizer bijvoorbeeld. Die zijn ervoor opgeleid en weten precies wat waar moet. Wat je moet bewaren en wat weg kan. En laten je achter met een prachtig georganiseerde administratie. Waarbij het wel handig is als je weet hoe je het vervolgens moet bijhouden. Anders zit je later alsnog met je mappen bij die vuurkorf.

Zelf doen is uiteindelijk wel het beste trouwens. Ooit moet je het toch leren. Maar ook dan sta je niet alleen. Raadpleeg bijvoorbeeld de website van het Nibud eens goed. Die staat vol met handige tips en tricks om je administratie handig te ordenen en bij te houden. Echt niet moeilijk. Ook niet als je niet van papieren en cijfertjes houdt.

Lees ook:Te trots voor hulp?
Lees ook:Laat je helpen!
Lees ook:Stiekeme afschrijvingen
Lees ook:We zijn op de wereld…
Lees ook:Basics voor besparen 2 : Inzicht geeft uitzicht

Eén reactie op “Basics voor besparen 1: Administratie op orde

  1. Wilfred K.

    Ons advies is inderdaad ook altijd om het eerst op eigen houtje te proberen. Er zijn op het internet talloze tips te vinden om het effectief aan te kunnen pakken. Het probleem echter is doorgaans dat mensen met schulden in een vicieuze cirkel zitten, het probleem niet meer zijn en er vaak (helaas) geen hoop meer in hebben om er uit te kunnen komen.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.