Waarom zou ik?

Vorige week was ik bij een nieuwe budgetcoach-klant. Waar ik soms een aantal vuilniszakken ongeopende post aantref, was dat hier niet het geval. Dit was eigenlijk nog erger. Er was nagenoeg niets aan papierwerk. Gewoon écht bijna niets!

Geen bergen papier of dozen vol ongesorteerde troep. Geen half bijgehouden map met losse papieren. Gewoon echt niets. Alleen een klein stapeltje met papieren waarvan de klant wist dat hij er nog iets mee moest. Op mijn vraag hoe waar hij zijn papieren bewaarde reageerde hij heel laconiek: nergens. Als hij gedaan heeft wat hij moest doen, gooit hij altijd alles meteen weg. Waarom zou hij het bewaren?

Tja… waarom zou je? Om je zaken op orde te houden. Om dingen te kunnen nakijken. Om te kunnen teruggrijpen op gemaakte en bevestigde afspraken. Om een budgetcoach (of iemand anders) in staat te stellen je goed te helpen. Want zonder de benodigde gegevens is het behoorlijk lastig budgetteren. Dan moet ik alleen afgaan op wat iemand me vertelt. Zoals dat hij géén aansprakelijkheidsverzekering heeft, en ook geen inboedelverzekering. Nee!

Ik heb een poging gewaagd. Een ordner achtergelaten met tabbladen, en instructie over hoe hij zijn papieren daarin na afhandeling zou moeten opbergen. Hij vindt verdere begeleiding niet zo nodig. Ik ga toch de vinger aan de pols houden via telefoon en email. Ik ben benieuwd.

Lees ook:Basics voor besparen 7 – Budgetteren
Lees ook:Basics voor besparen 1: Administratie op orde
Lees ook:Stiekeme afschrijvingen
Lees ook:Dol op gratis
Lees ook:Gratis geld voor iedereen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.