Groepsveiling voor energie

besparen energierekeningVorige week schreef ik al dat ik me zou gaan verdiepen in de mogelijkheid om te besparen op onze energierekening. Heeft overstappen naar een ander energiebedrijf zin? Mijn eerste speurtochtje leverde eigenlijk niets op: onze huidige energieleverancier stond gewoon op nummer drie in de vergelijkingen ofzo, het verschil was centenwerk. Beetje jammer, daar ga ik dus niet voor overstappen. Dan kan ik dus nog niet ervaren of overstappen van energiebedrijf nou spannend is of niet.

Nu krijg ik in mijn mailbox toevallig een bericht over een energieveiling. Eén van de initiatieven om collectief over te stappen in de hoop dat de energiebedrijven bereid zijn via zo’n veiling een extra scherp tarief aan te bieden. De Consumentenbond heeft ook zo’n soort veiling lopen. En ach, inschrijven is gratis en vrijblijvend, dus waarom niet. Veel vertrouwen in een beter aanbod heb ik eerlijk gezegd niet. Die groepsveilingen zijn al bijna standaard, het lijkt mij dat de energiebedrijven via de verschillende energievergelijkers dezelfde tarieven bieden. Maar goed, we zullen het beleven!

Lees ook:Overstappen van energiebedrijf… spannend?
Lees ook:Energieveilingen goedkoop?
Lees ook:Besparen door opstappen
Lees ook:Wie verdient er een gratis vakantie?
Lees ook:Bespaar door goed je abonnementen na te lopen en zonodig op te zeggen

Eén reactie op “Groepsveiling voor energie

  1. BespaarMakelaar

    Vrijwel alle energieveilingen werken als volgt:
    Een community (groepsbeheerder) nodigt je uit en vraagt je vrijblijvende interesse. Met een flinke hoeveelheid geïnteresseerden zoeken ze een leverancier met een goed bod. Dat betekent een goede prijs voor u maar ook een goede prijs voor henzelf (of dacht u werkelijk dat ze alleen aan uw belangen denken…..).
    Met die prijs gaat u wel of niet in zee en is over het algemeen best aantrekkelijk. De beheerder krijgt een flinke beloning voor het aanleveren van de klanten en iedereen blij.
    Of niet?
    De leverancier verdient hier weinig tot niets aan, want EN een scherpe prijs EN een beloning maken de spoeling dun. Dus moeten ze dat terugverdienen. Dat gebeurt door u na de overeengekomen looptijd niet langer het speciale tarief te bieden maar het ‘variabele tarief’. Dat ligt aanmerkelijk hoger en daar zit dan de winst. De onoplettende klant (en dat zijn de meesten, geloof me), komt daar niet of heel laat achter.
    Uiteraard is dit te voorkomen en wel op 2 manieren:
    1; zelf HEEL GOED bijhouden wanneer en hoe u tijdig moet opzeggen danwel op de goede manier verlengen
    2; een aanbieder nemen die u niet verleidt met actieaanbiedingen maar pro-actief de beste permanente deal voor u regelt.
    In een schaal van 1 (goedkoop) tot 10 (duur) geven veilingen u eerst een 2-3 om nadien u ‘terug te pakken’ met een variabel tarief van 8-9. Optie 2 biedt u 3-5, afhankelijk van de gekozen service.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.