Oplichterij door schoorsteenvegers?

Pffff heb ik weer een domme keuze gemaakt? Toen wij een paar jaar geleden onze woonkamer lieten uitbouwen, wilden we ook meteen een haard. En als je dan gaat stoken, dan moet je natuurlijk ook de schoorsteen af en toe laten vegen. Daarbij heb ik toen gekozen voor een landelijk werkende club, Huis & Haard. Die komen dan langs om je schoorsteen te vegen en qua betaling heb je de keuze om dat eenmalig te doen of een abonnement te nemen.

Mezelf kennende (zelf ieder jaar het initiatief nemen voor een afspraak werkt bij mij niet goed) vond ik zo’n abonnement wel handig, dus okay. Nu zijn ze volgens mij twee keer geweest, en één van die keren moest er van de mannen toch echt wel een kap op de schoorsteen geplaatst worden. Dat zie je bij alle andere huizen ook, dus leek me best logisch. Gedaan – moest wel even pinnen, want dat is natuurlijk niet gratis. Ik heb daar ook nooit een verkeerd gevoel bij gehad eerlijk gezegd.

Tot je dan zo’n item van Radar leest over oplichterij door schoorsteenvegers. Dat sommige clubs allerlei dingen roepen over werkzaamheden die heel erg nodig zouden zijn, terwijl dat niet het geval zou zijn. De meeste mensen hebben er – net als ik – geen verstand van, dus zijn ze gemakkelijk over te halen tot het laten uitvoeren van hele dure klussen aan hun dak. Daar wordt naar het schijnt nogal over geklaagd. Met ‘mijn’ Huis & Haard als één van de partijen waar ze bij Tros Radar veel klachten over ontvangen…

Heb ik me dan laten belazeren door de schoorsteenvegers? Was die kap helemaal niet nodig? Ik herinner me wel dat ik had aangegeven dat ik dacht dat de dakgoten ook schoongemaakt moesten worden. Het verbaasde me nog zo dat ze zeiden: hebben we naar gekeken, maar is helemaal niet nodig hoor mevrouw. Vond ik erg attent, denkende dat veel clubs zoiets dan gewoon zouden doen en in rekening zouden brengen. Dat kan inderdaad een positief teken zijn, maar als je achterdochtig wilt denken… het kan ook zijn dat ze op het schoonmaken van de dakgoten eigenlijk heel weinig verdienen en het dus liever niet doen. Dat onze dakgoten eigenlijk dus wel vol zooi zaten, en dan nu nog steeds….

Wat zal ik doen? De boel opzeggen en een lokale schoorsteenveger inschakelen? Eéntje die is aangesloten bij de Algemene Schoorsteenvegers Patroon Bond (ASPB), en niet bij de Nederlandse SchoorsteenVeeg Bond (NVSB). Bespaar ik mezelf dan een hoop ellende of valt het eigenlijk wel mee met dat Huis & Haard? Wat een gedoe weer!

Lees ook:Schandalig of niet?
Lees ook:Bespaar door goed je abonnementen na te lopen en zonodig op te zeggen
Lees ook:Kosten ING nu omlaag?
Lees ook:3 voordelen van een Sim Only abonnement
Lees ook:Wanneer wordt het betuttelen?

4 reacties op “Oplichterij door schoorsteenvegers?

  1. patrick

    Beste Anneke,

    Wij als directie van Haard en Huis begrijpen uw reactie en uw onzekerheid volkomen.
    Echter hebben wij geprobeerd om een persoonlijke toelichting te mogen geven in de betreffende uitzending van 29 November j.l dit werdt ons niet toegestaan wel mochten wij een reactie per mail geven.Dit hebben wij dan ook gedaan nog voordat men tot uitzenden overging.
    Helaas werdt dit terloops vermeld toen de uitzending ten einde was.
    Wij brengen tijdens of na werkzaamheden advies uit aan de klant, indien er iets niet in orde is aan of op uw dak(gezien negatieve ervaringen aangaande aansprakelijkheidsstelling door klanten buiten onze schuld)helaas de andere kant van de medaille waar jammergenoeg geen programma’s voor in het leven zijn geroepen.Wij zijn namelijk normaal gesproken de enigen die met toestemming van de bewoner het dak betreden)
    Na constatering van een eventueel probleem is het ten alle tijde aan u om te beslissen om tot reparatie of vervanging over te gaan.
    Al onze prijzen zijn “scherp” te noemen en vantevoren vastgesteld
    op basis van twee werknemers,bus met brandstof,materiaal en belastingafdracht.
    Inzake uw goten,bent u vrij om contact op te nemen met ons bedrijf.
    Wanneer u ons dan toestaat om bij uw eerstvolgende jaarlijkse afspraak te vegen zullen wij in uw geval de goten GRATIS schoonvegen en u het resultaat van deze schoonmaakbeurt tonen(onafhankelijk van het feit of het wel of niet nodig is).
    Wij hopen op deze manier de twijfel bij u weg te nemen en u als tevreden klant te mogen blijven behouden.

    Met vriendelijke groet en hopend op uw spoedige reactie verblijven wij met vriendelijke groet,

    Directie Haard&Huis schoorsteenveegtechniek.

      /  
  2. Anneke Ranzato-Versloot

    Nette reactie, kan niet anders zeggen. Ik ben wel geneigd dit aanbod aan te nemen, al is het alleen al omdat ik geen zin heb om iets anders te regelen voor die goten. Heb jullie een mail gestuurd!

      /  
  3. Esther ten Caat

    Vandaag hebben wij onze schoorsteen voor de derde keer laten vegen door de schoorsteenvegers van Haard & Huis. We hadden een abonnement, en op zich beviel dit goed. De ‘verkooptechnieken’ van de heren echter absoluut niet. Zo werd er (WEER! WANT ELKE KEER HETZELFDE LIEDJE) gemeld dat er een andere kap op zou moeten- omdat er anders brandgevaar zou zijn (‘U speelt met vuur!’, ‘u heeft verhoogde kans op brand’ ‘wij vermelden dit op de factuur, we willen niet aansprakelijk gesteld worden als er brand uitbreekt’, werd er letterlijk gezegd). Wij zijn hier niet op ingegaan. Daarna werd er gezegd dat er een klep in de haard zelf volledig vastgekoekt was en niet open kon- dit zou komen door de ‘verkeerde’ kap. Ook daar zijn we niet op ingegaan. Sterker nog: toen de heren wegwaren, kregen wij deze klep binnen 10 seconden open en zat er niks anders dan wat stof op de klep. Er was NIKS aangekoekt!!! Bij het betalen, wilden we dat via internetbankieren doen, maar dan moesten we 4.50 euro extra moeten betalen. Ook dit hebben we geweigerd. Het abonnement was afgelopen, maar wij hebben het niet verlengd. Dat gaan we zeker weten niet doen. Dit riekt naar oplichting. Vervelende verkooppraktijken. Bah! Ik betaal de rekening en dan schluss met dit bedrijf!

      /  
  4. Andre

    Beste heer.
    Aspb wil niet zoveel zeggen.
    Dat is gewoon niet club waar je lid van word je betaald aan de aspb een bijdrage om daarbij te mogen horen dat wil niets zeggen over de betrouwbaarheid van een aangesloten veger.
    Tevens als je een klacht hebt moet je eerst 80 euro betalen anders nemen ze je klacht niet in behandeling (belachelijk)
    ze komen graag op tv bij radar etc daar er dan ineens weer veel vegers lid willen worden.
    Eigenlijk zegt de prijs alles.
    Je kan geen goot schoonmaken voor 10 euro per kant of vegen voor 25 euro.
    Als je daar simpel over nadenkt 2 man maximaal klant of 25 per dag .
    Daar moet nog auto voor rijden en 2 man personeel !!!!! Dat kan niet!
    Vandaar dat er vegers zijn die voor weinig geld komen maar ondertussen is er van alles kapot . Daar.moet de boterham vandaan komen!
    Zoek gewoon niet schoorsteenveger die er aandacht aan schenkt en niks op je dak gaat slopen om naar boterham te verdienen.
    Denk niet aan enkel t veegbewijsje voor de verzekering.
    Vanaf euro of 40 voor vegen van schoorsteen kan d’r aandacht worden besteed en is er een boterham voor de werkers.Dit IS DAN NOG SOORT FAIR TRADE PRIJS.
    Dat mag op bananen koffie chocolade maar ook weer als de schoorsteenvegerest een boterham verdiend.
    Als men dan adviseerde om naar goede kap te plaatsen hoeft die kap ook niet meer dan 150 euro te kosten dat is een eerlijke prijs.
    De goedkope vegers tja die vragen maar niet beetje wat ergens tussen de 250 en 350 euro tja t moet ergens van komen uit de lengte of uit de breedte.
    Doe verstandig en betaal fatsoenlijk om te vegen dan word je niks aangesmeerd en zul je zien dat als er dan onverhoopt wat mis is met je dak dat je ook nog fair trade rekening krijgt van ‘t veegbedrijf.
    Krijg je nog folder gooi naarmaar niet meteen weg zeg ook niet meteen ja.
    Google t bedrijf! Ik zie soms zelfs folders en flyers van bedrijven “schoorsteenvegers”die niet eens wettelijk bestaan geen kvk dus.
    Let op Google eerst denk erover na en neem dan nog beslissing.
    Gr andre v kasteren.
    Van kasteren dakwerken

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.