En toen ging de leverancier failliet…

Zonet lees ik op FD.nl dat de winkels van It’s en Modern per direct gesloten zijn. Uitstel (surseance) van betaling aangevraagd. Ze doen helemaal niets meer : wat je besteld hebt wordt niet geleverd, aangenomen reparaties worden niet uitgevoerd. Heb ik toch net zondag een nieuwe wasdroger besteld…

Vorige week begaf onze wasdroger het. Ik weet het, geen erg bespaarverantwoordelijk apparaat. Toch heb ik het idee dat ik niet zonder kan: de was ophangen is het probleem nog niet eens, maar het voelt toch een stuk harder als het niet in de droger is geweest. Kortom: er moest een nieuwe wasdroger komen. Pas in het weekend heb ik er tijd voor gemaakt om daar aandacht aan te besteden, en hebben we via internet een nieuwe besteld.

Onze wasmachine hebben we destijds bij It’s gekocht, hier in het centrum. Het had dus zomaar zo kunnen zijn dat we ook de wasdroger daar zouden aanschaffen. Gelukkig was dat niet zo: BCC komt hem straks brengen.

Maar stél dat het It’s was geworden. Dan zou de wasdroger dus niet komen. Op zich nog geen ramp, als je tenminste nog niet betaald hebt. Want als je wel voor het gemak alvast via iDeal hebt afgerekend, dan moet je nog maar afwachten of je dat geld terugziet. En dat geldt bij alle vooruitbetalingen die je doet bij een bedrijf dat tussen de betaling en de levering failliet gaat.

Als betaalmethode bij de BCC-bestelling had ik wel voor pinnen bij aflevering gekozen. Nu blijkt hoe verstandig zoiets is. Stelt dat het BCC was, dat over de kop ging, dan was ik in ieder geval niet mijn geld kwijt geweest. Vooruitbetalen blijkt voor al in deze tijd een griezelig verhaal.

Lees ook:Energiebesparende wasmachine, koelkast of wasdroger?
Lees ook:Kan dat zomaar, dat Neckermann?
Lees ook:Je kunt het tóch proberen, maar of ‘t lukt?
Lees ook:Postordernieuws: Neckermann failliet
Lees ook:Belangrijke – en vrolijke – bespaarlessen

8 reacties op “En toen ging de leverancier failliet…

  1. Gertrude

    Iemand tips wat te doen om je geld terug te krijgen? Ik was dom genoeg om met creditcard vooruit te betalen…

      /  
  2. Anneke Ranzato-Versloot

    Balen zeg! Vooralsnog kun je niet veel doen ben ik bang. Goed in de gaten houden wat er gecommuniceerd wordt en zodra er sprake is van een faillissement, dan is er ook een curator. Bij die curator moet je dan volgens mij jezelf aanmelden als schuldeiser. En dan maar hopen dat de boedel van het bedrijf een beetje wat oplevert, zodat je dan in ieder geval een deel van je geld terugkrijgt… succes!

      /  
  3. patrick

    @Gertrude:
    Je zou ook eventueel bij de creditcard maatschappij de afoeking als fraudeleus kunnen melden, het bedrijf is failliet en voldoet niet aan de afleveringsverplichting die zij zijn aangegaan na ontvangst van de betaling.

      /  
  4. Jorsch

    Helaas gaan dit soort Nederlandse bedrijven over de kop doordat -u ook- bij buitenlandse ketens uw nieuwe droger koopt! BCC!, Natuurlijk kopen we ook liever op internet want dat scheelt al vlug € 25 tot 50 euro. Dat we ons niet beseffen dat we binnen 10 jaar geen gezellige winkelstraten meer hebben, geen service meer kennen en de prijzen explosief zullen stijgen (de macht ligt nog bij drie ketens) dat lijkt niemand te deren. En nee ook die duizend gezinnen die geen inkomen meer hebben maakt ons wat…… Nee we zijn vooral blij dat we zo slim zijn geweest bij de bcc te kopen want oei oei anders was u 500 euro kwijt geweest overigens onzin maar dat terzijde. Geniet van dat moment ik denk liever aan dat Nederlandse bedrijf wat failliet is en aan al die gezinnen die een onzekere toekomst tegemoet gaan. Dankzij u en heel veel meer die in luxe willen leven maar daar liever niet voor betalen!!!! Jorsch

      /  
  5. Gertrude

    Niet te hard generaliseren graag. Ik had met plezier in de winkel gekocht als ik die in de buurt had gehad, en de voornaamste reden om voor It’s te kiezen was de installatieservice (toch lokale werkgelegenheid), niet de prijs.

      /  
  6. Jaring

    Ik vind het erg naar voor het personeel dat hun baan op de tocht staat en de toekomst onzeker is geworden. Maar hoe zit het met die honderden of misschien wel duizenden gedupeerde klanten die een betaalde bestelling of reparatie hebben lopen.
    Deze komen bij een faillissement meestal op de laatste plaats te staan, eerst eisen de banken en dan de leveranciers het meeste of te wel alles op. Terwijl die er meestal wel een soort verzekering voor hebben, in ieder geval veel meer geld hebben dan een burger die van z’n zuurverdiende spaarcentjes met spoed nog een wasmachine moeten vervangen terwijl de bigshots lekker in zwitserland op de latten staan. Ik zou dat toch eens anders willen zien. Ik baal hier echt van dat er straks bijna 1000 man aan de uitkering moeten en ik mijn goederen nooit krijg, waar gaat dit naartoe in deze wereld.
    Mensen sta op en spreek “het volk eerst en dan de multinationals en banken.

    Met vriendelijke groet

    Z. Jaring te Amsterdam

      /  
  7. Z.Jaring

    Goed nieuws… na een ruime maand geduld krijg ik toch nog mijn goederen geleverd doordat er een doorstart is gemaakt door een ander bedrijf.
    Hiep, Hiep hoera…

    Z

      /  
  8. Anneke Ranzato-Versloot

    Dat is inderdaad superfijn voor je Z, en voor al die anderen die door deze doorstart alsnog hun spullen krijgen of gerepareerd terugkrijgen.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.