De valkuil van de klantenkaart

Als je wilt besparen, doe je er verstandig aan in ieder geval geen leningen af te sluiten. Geld lenen kost immers geld! Door het benodigde geld bij elkaar te sparen vóór de aankoop, bespaar je de rentebetalingen. Alleen leen je soms geld, zonder dat je dat echt duidelijk doorhebt.

Met een klantenkaart bijvoorbeeld. Je kent ze wel, van de V&D of de Bijenkorff, of een andere grote winkelketen. Hartstikke makkelijk. Je zwaait bij de kassa met die kaart, en je kunt de spullen meenemen. Niks niet pinnen of contant betalen. Het geld wordt later wel een keer van je rekening afgeschreven.

Een risico van zo’n klantenkaart is dat je veel te gemakkelijk kunt gaan denken over aankopen. Al staat het geld niet op je rekening, dat maakt niet uit: je kunt het toch zonder problemen kopen.

De kaarten worden uitgegeven door bijvoorbeeld PrimeLine of ComfortCard. Die betalen jouw aankopen aan de winkel, en schrijven het geld af van jouw rekening. Een grote valkuil daarbij, is dat je niet in één keer hoeft te betalen. Je kunt het ook in termijnen doen – lekker gespreid. Dan merk je veel minder van je aankopen.

Wat je ook niet merkt, is dat de rente die dan over het openstaande bedrag berekend wordt waanzinnig hoog is. Dit is niets anders dan een hele dure lening! Niet doen dus, als je bewust met je geld wilt omgaan.

Lees ook:Dol op gratis
Lees ook:Postordernieuws: Neckermann failliet
Lees ook:Verzekering of deposito voor je uitvaart?
Lees ook:Móeten moeten moeten
Lees ook:Mijd de stad

Eén reactie op “De valkuil van de klantenkaart

  1. Benny

    Helemaal mee eens. De winkelier zou voor de klantenkaart zich moeten houden bij een eenvoudige stempelkaart o.d. en dit niet gaan koppelen aan allerlei kredietmogelijkheden. Het wordt voor consumenten veel te makkelijk allerhande zaken op krediet te gaan kopen. De kleinste prullen worden tegenwoordig al verkocht met de mogelijkheid op krediet te gaan kopen.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.