Categorie: "Boodschappen"

Mandje, geen kar

Dat is dan wel weer grappig, als je naar een bespaarprogramma kijkt. Het verhaal van de hoofdpersonen op zich kan dan niet zo boeiend zijn soms, maar de besparingsdeskundige roept tussen de regels door allerlei dingen die soms erg voor de hand liggend, soms ook een kleine eyeopener.

Laag bij de grond

Supermarkten zijn slim, veel slimmer dan jij zo aan de buitenkant merkt. Wist je dat er winkels zijn waar ze bij de broodafdeling een geur van vers gebakken brood verspreiden, om je aan te zetten tot het kopen van meer pasgebakken broodjes enzo? Zo hebben ze ook hun trucs bij het uitstallen van het assortiment. De dure artikelen, waaraan een supermarkt veel verdient, staan op ooghoogte. Die zie je als eerste en pak je dus lekker makkelijk. De eigen merken (goedkoper maar zeker ook een hoge marge) staan daar vaak net onder (of boven), ook voor het grijpen.

Valkuilen bij besparen

Actief bezig zijn met besparen is natuurlijk goed, maar… pas op voor valkuilen! Goedkoop is soms gewoon duurkoop. Er zijn allerlei situaties denkbaar waarin je misschien denkt dat je heel bewust bezig bent met minder geld uitgeven, waar uiteindelijk blijkt dat je juist duurder uit was in plaats van goedkoper.

Papapasta op z'n duurst

Als je op de centen let, vergelijk je natuurlijk de prijzen van wat je koopt in de supermarkt. Misschien ligt het voor de hand, maar kijk je daarbij wel op de goede manier naar de prijzen? De prijs per verpakking zegt weinig, als er verschillende hoeveelheden in verpakkingen zitten. Gelukkig zetten supermarkten, al is het dan wel in héle kleine lettertjes, ook de prijs per kilo op de schappen. Dat zegt veel meer – daaraan zie je ook dat een grotere verpakking van hetzelfde spul uiteindelijk goedkoper uitpakt, al betaal je nu meer. Dan moet je natuurlijk wel de hele verpakking leegmaken, anders is het relatief weer duur.